Annons

Hjärnskakning och morgonenergi

Livet som löpare i New York | Publicerad 29 juni 2011

Jag blir så glad när ni hör av er eftersom era inlägg får mig att tänka till. Först Caroline som skriver så här:
Hej! Uppskattar din blogg!
Var ute och sprang idag och blev överraskad av en regnskur utan dess like, men värst var blixten som lät som den slog ner i träden runtomkring mig (det gjorde den inte dock). Härligt, nu såhär i efterhand! xx

Caroline fick mig att tänka på när jag i höstas blev påkörd av en cyklist och fick hjärnskakning. Det var tidigt på morgonen. Asfalten på Williamsburg bridge var blöt efter nattens regn. Jag bar en röd klänning och tänkte på New York Marathon som jag skulle springa om tre veckor. Plötsligt fälls jag bakifrån. Jag slår i armbågarna, ryggen och i slowmotion känner jag sedan hur mitt huvud dunkas mot asfalten. Det går ont och jag blöder från armbågarna. Bredvid mig ligger en chockad affärsman i kostym på sin cykel. Gång på gång ber han om ursäkt och gång på gång säger jag att jag slagit i huvudet. Efter ett tag lämnar han mig. Jag ligger på bron i en vattenpöl och tvingas ta mig därifrån helt själv. Det var otäckt och jag kände mig helt dimmig. Senare åker jag till akuten och röntgar hjärnan. Jag får reda på att jag har fått en hjärnskakning, men som tur är inget allvarligare. Det tog ett tag innan jag slutade vara rädd för att bli påkörd och även om jag inte tänker på det så ofta längre så hoppas jag att ni är försiktiga när ni springer. Bär reflexer när det är mörkt och spring inte mot rött ljus. Lova!

Och här ett mail från Sofie:
Tack för en inspirerande blogg! Jag är en ganska ovan löpare, har lätt att falla ur rutinen att springa trots att jag egentligen tycker om det. Jag jobbar tvåskift och känner att jag orkar mindre och blir snabbare trött när jag springer på morgonen, det blir därför lätt att jag ”inte kan” springa när jag jobbar kväll. Skulle därför uppskatta lite tips om hur man bäst får upp energin när man springer på morgonen, ska man frulla innan, o vad är isåfall bra att äta o dricka osv.. Tack på förhand!
Jag springer alltid på fastande mage förutom när det är tävling, men rekommenderar dig att testa att äta en banan en kvart innan du sätter igång för att se om den ger dig energi. Om du hade mer tid på morgonen skulle jag även rekommendera dig att äta havregrynsgröt en timme innan träning, men tvivlar på att du hinner. Jag tycker också att du ska testa att dricka en kopp kaffe innan träning. Hur äter du kvällen innan? Prova att äta en rejäl portion pasta och se om det påverkar hur du känner dig på morgonen. Vad gäller energigels så har jag alltid med mig en Cliff shot Mocka Energy Gel som jag tar efter en timmes träning om jag springer längre än två timmar. Det är dock många som börjar träningen med ett gel och jag tycker att du ska testa (det motsvarar bananen, men kanske funkar det bättre för dig). En annan fråga är om du äter järntabletter? Det är något som kan göra att du känner dig starkare. Hoppas att du känner dig piggare och hör gärna av dig om hur det går.

Translate: English Deutsch Français Suomi
Annons
3 Kommentarer
  • http://gunillastephen.blogspot.com Nilla

    Hej Sofia, tack för en fin blogg! Inspirerande att läsa om hur du springer på olika ställen i världen. Jag har ganska nyligen blivit löpar-biten och längtar numera till nästa pass mest hela tiden :) Var nyss i Paris och hälsade på och passade på att morgonjogga längs Canal Saint-Martin och sen köpa färskt bröd på hemvägen. Intressant att läsa dina svar på frågor och kommentarer, jag ska också testa med lite kaffe och en banan innan jag springer på morgonen.
    Lycka till med löpningen och kläderna, ser fram emot många härliga inlägg! :)
    Hälsningar från just nu ett väldigt varmt Stockholm

  • sofiaspringer

    Tack Nilla! Vad underbart det låter med en runda i Paris och sedan färskt bröd. Vill se bilder! Kul att du har kommit igång med löpningen. Vet precis vad du menar med längtan, dock går det inte över… jag känner fortfarande samma sug efter fyra år. Spring med stil!

  • Sofie

    Tack så mycket för svar! Skall testa både gel, banan och kaffe (fast kanske inte samtidigt :)

Om bloggen

bild på Sofia Hedström

av SOFIA HEDSTRÖM

Sofia Hedström är modejournalisten som springer maratons i klänning. I den här bloggen kan du följa med på långa och korta löprundor, få tips och råd på hur man springer både snabbt och med stil – och så har du möjlighet att ställa dina egna frågor till en riktig expert. Häng med!

Vill du kontakta Sofia, mejla henne på info@sofiaheadstrong.com

Arkiv